Sponsored content and voting

the unelected federal congressman candidates in Paraná

Authors

  • Francisco Verri UEM

DOI:

https://doi.org/10.21878/compolitica.2024.14.1.713

Keywords:

sponsored content, voting, election campaign, meta, elections 2022

Abstract

Based on the literature on the influence of content circulation on social networks and the voting decision process, it seeks to answer whether there is a correlation between content sponsorship on Meta’s social networks and voting among candidates for federal congressman for Paraná who were not elected in 2022. The aim is to find evidence that points to the influence of this campaign instrument, based on crossing data relating to revenue and investments in paid traffic on Instagram and Facebook. The research takes advantage of the more permissive legislation regarding the sponsored content on social networks in last year’s election to apply statistical hypothesis tests on candidacies with smaller campaign structure and less expressive vote. The results found draw attention to the relevance of targeting paid content to specific audiences during the campaign.

References

ALVES, Mércia; LIMA, Bárbara. Campanhas e legislação eleitoral: os governos estaduais nas eleições de 2018. Revista Sul-americana de Ciência Política, Pelotas, v. 6, p. 157-175, 2020.

BACHINI, Natasha; ROSA, Keila C. G.; COSTA, Andressa Liegi Vieira. Comunicação política no ambiente digital: uma análise das campanhas eleitorais municipais de 2020 no Facebook. Opinião Pública, Campinas, v. 28, n. 3, p. 750-786, 2022.

BACHINI, Natasha Movimentos sociais e descentramento das identidades coletivas no Brasil contemporâneo: da pluralização às identidades ciber-orientadas. 2021. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto de Estudos Sociais e Políticos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

BRAGA, Sérgio; CARLOMAGNO, Márcio. Eleições como de costume? Uma análise longitudinal das mudanças provocadas nas campanhas eleitorais brasileiras pelas tecnologias digitais (1998-2016). Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, DF, p. 7-62, 2018.

CODADO, Adriano N.; CERVI, Emerson U.; PERISSINOTTO, Renato M. Quem se elege prefeito no Brasil? Condicionantes do sucesso eleitoral em 2012. Cadernos Adenauer, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 61-84, 2013.

COHEN, Jacob. Statistical Power Analysis. Current Directions. Psychological Science, Thousand Oaks, v. 1, n. 3, p. 98-101, 1992.

DOURADO, Tatiana Maria Silva Galvão. Fake News na Eleição Presidencial de 2018 no Brasil. 2020. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.

DOWNS, Antony. Uma Teoria econômica da democracia. São Paulo: Edusp, 1999.

HOWARD, Philip N. New media campaigns and the managed citizen. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.

LEMOS, André; PASTOR, Leonardo. Experiência algorítmica: ação e prática de dado na plataforma Instagram. Revista Contracampo, Niterói, v. 39, n. 2, 2020.

MENDONÇA, Natália. Campanha eleitoral no Instagram e Facebook: erros e acertos que já conhecemos. In: MORAES, Maíra Martins; OLIVEIRA, Gisele Pimenta de (org.). Quem é o Eleitor Conectado? Análises segmentadas e ferramentas de comunicação para campanhas políticas. Brasília, DF: Presença Política, 2020. p. 147-157.

MORAES, Maíra Martins; OLIVEIRA, Gisele Pimenta de (org.). Quem é o Eleitor Conectado? Análises segmentadas e ferramentas de comunicação para campanhas políticas. Brasília, DF: Presença Política, 2020.

NICOLAU, Jairo. Representantes de quem?: os (des) caminhos do seu voto da urna à Câmara dos Deputados. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

NORRIS, Pipa A Virtuous Circle: Political Communications in Postindustrial Societies. New York: Cambridge University Press, 2001.

POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. Platformisation. Internet Policy Review, [s. l.], v. 8, n. 4, p. 1-13, 2019.

POLÍTICA DE DADOS do Instagram. Instagram, [s. l.], [2024]. Disponível em: . Acesso em: 21 fev. 2024.

POPKIN, Samuel. The reasoning voter: communication and persuasion in presidential campaigns. 2. ed. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.

RENNÓ, Lucio. Atalhos Cognitivos em Contextos Eleitorais Complexos: as eleições legislativas de 2002 no Brasil. In: INÁCIO, Magna; RENNÓ, Lucio (org.). Legislativo Brasileiro em Perspectiva Comparada. Belo Horizonte: UFMG, 2009. p. 238-268.

SALGADO, Eneida Desiree; NEVES, Daniela. O efeito reverso das mudanças da legislação da propaganda eleitoral: Um estudo sobre as leis eleitorais a partir de 1992. Analecta Política, Medelín, v. 10, n. 19, p. 117-139, 2020.

SAMPAIO, Daniel; FIGUEIREDO FILHO, Dalson Britto. Como o dinheiro influencia as eleições municipais no Brasil: uma revisão sistemática. BIB - Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, São Paulo, n. 88, 2019.

SANTOS, Sabrina Gama dos; LEITE, Ygor Geann dos Santos. Marketing político digital: estudo de caso, análise e elaboração de estratégias de comunicação nas eleições municipais 2020. In: LEITE, Ygor Geann dos Santos; PINTO JÚNIOR, José Roberto Lira; FIGUEIREDO, Suelânia Cristina Gonzaga de (org.). Gestão de Marketing: construção de estratégias mercadológicas e direcionamento de objetivos institucionais. Belo Horizonte: Poisson, 2022. p. 75-89.

SPECK, Bruno Wilhelm; MANCUSO, Wagner Pralon. “Street fighters” e “media stars”: Estratégias de campanha e sua eficácia nas eleições brasileiras de 2014. Cadernos Adanauer, Rio de Janeiro, v. 18, n. 4, p. 121-138, 2017.

VERNER, Afonso Ferreira. Com o que se gasta ao fazer campanha nas capitais brasileiras? Um estudo sobre a disputa eleitoral de 2020. Compolítica, Rio de Janeiro, v. 11, n. 3, p. 29-54, ago. 2021.

VERRI, Francisco. Dinheiro e redes sociais on-line: o patrocínio de conteúdo na campanha para a Câmara Federal no Paraná. In: CERVI, Emerson Urizzi; MASSUCHIN, Michele Goulart (org.). Eleições 2022 no Paraná: A disputa na perspectiva midiática, do eleitorado e das instituições. Curitiba: CPOP, 2023. p. 164-183.

Published

2024-12-31 — Updated on 2024-10-31

Versions

How to Cite

Verri, F. (2024). Sponsored content and voting: the unelected federal congressman candidates in Paraná. Compolítica, 14(1), 7–26. https://doi.org/10.21878/compolitica.2024.14.1.713 (Original work published December 31, 2024)