VOTERS’ POLICY ON THE CANDIDATES’ FACEBOOK PAGES

interactional processes in the 2014 presidential election

Authors

  • Lídia Raquel Herculano Maia Unisinos

DOI:

https://doi.org/10.21878/compolitica.2019.9.1.197

Keywords:

Interactional Processes, 2014 Elections, Facebook

Abstract

The 2014 Brazilian presidential elections were well-known for an intense discussion process on the networks and streets. These elements allowed the development of close ties between voters and the candidate’s campaign staff. In this context, this article investigates the interaction processes that took place in the Facebook pages of the three main presidential candidates. We employed an empirical research with a qualitative approach to discuss the political mediatization and the circulation of content from three perspectives: (a) the participation of the voter as a producer of contents addressed to him; (b) the construction of contact zones between internet users and campaign staff and (c) the conflict zones formed by voters in the spaces intended for comments. Concluding that the voters' policy is characterized by the discursive dispute in symbolic public spaces that are built in the sociotechnical networks.

References

ALMEIDA, Jorge. Cultura política e marketing na campanha de Dilma Rousseff em 2014. In: Anais do VI Congresso da Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política (COMPOLÍTICA). Rio de Janeiro (PUC-Rio), 2015.

BARROS FILHO, Clóvis. Curso de Ciência Política da graduação em Relações Públicas da ECA/USP. 2013. Notas de aula. Disponível em <www.veduca.com.br>.

BRAGA, Adriana; RODRIGUES, Adriano. Análises do Discurso e Abordagem Etnometodológica do Discurso. In: ANAIS DO ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS. 23. 2014, Belém.

BRAGA, José Luiz. Midiatização como processo interacional de referência. Versão revista de artigo apresentado no GT Comunicação e Sociabilidade, do XV Encontro da Compós, na Unesp, Bauru, São Paulo, em julho de 2006.

______. Comunicação, disciplina indiciária. In: Revista Matrizes. Vol. 1. Nº 02, abril de 2008, p.73-88. Disponível em:<http://www.matrizes.usp.br/index.php/matrizes/article/view/85/130>.

______. Dispositivos Interacionais. In Anais do XX Encontro Anual da Compós, GT Epistemologias da Comunicação, Porto Alegre: UFRGS, 14 a 17 de junho. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_1657.doc , 2011.
______. Circuitos versos campos sociais. In: MATOS, Maria Ângela; JANOTTI JUNIOR, Jeder; JACKS, Nilda Aparecida. Mediação e Midiatização: Livro Compós 2012. Salvador/Brasília: UFBA/COMPÓS, 2012.

______. Dispositivos Interacionais. In: BRAGA, José Luiz; CALAZANS, Regina; RABELO, Leon et al. Matrizes Interacionais – A comunicação constrói a sociedade. Campina Grande: EDUEPB, 2017.

DEACON, David; STANYER, James. Mediatization: key concept or conceptual bandwagon? In: Media, Culture & Society. 2014, vol.36(7).

FAUSTO NETO, Antônio. A circulação além das bordas. Mediatizacióm, Sociedad y Sentido: Diálogos Brasil y Argentina. Rosário: UNR, 2010.

HARLOW, Summer. It was a Facebook Revolution: Exploring the Media Narratives of the Egyptian Protests. Revista de Comunicacion, 59-82, 59-82. 2013.

HJARVARD, Stig. A midiatização da cultura e da sociedade. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 2014.

MAIA, Lídia R.; COELHO, Maria G. P. O Canal Maspoxavida e a relação entre fãs e microcelebridades no YouTube. Revista Fronteiras . 18(1):96-106 janeiro/abril 2016. 2016.

MARQUES, Jamil; SAMPAIO, Rafael. ELECTION AFTER ELECTION: Rupturas e continuidades nos padrões mediáticos das campanhas políticas online. In: XX Encontro da Compós. Porto Alegre: 2011.

PÁGINA Oficial de Aécio Neves. Disponível em: < https://www.facebook.com/AecioNevesOficial/?fref=ts>.

PÁGINA Oficial de Dilma Rousseff. Disponível em: < https://www.facebook.com/DilmaRousseff/?fref=ts>.

PÁGINA Oficial de Marina Silva. Disponível em: < https://www.facebook.com/marinasilva.oficial/?fref=ts>.

PARISER, Eli. The Filter Bubble: What the internet is hiding from you. USA: Penguin Group, 2011.

SCHOPENHAUER, Arthur. 38 estratégias para vencer qualquer debate: a arte de ter razão. São Paulo: Faro Editorial, 2014.

SENNETT, Richard. Juntos: os rituais os prazeres e a política da cooperação. Tradução de
Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2012.

SHIRKY, Clay. A cultura da participação: Criatividade e generosidade no mundo conectado. Tradução de Celina Portocarrero. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

STROMER-GALLEY, Jenniffer. (2000). On-Line Interaction and Why Candidates Avoid It. Journal of Communication. 50,4.

VERÓN, Eliseo. Esquema para el análisis de la mediatización. Revista Dialógos – FELAFACS. Nº 48. Lima. (Outubro). 1997.

______. Abdução fundante. In: VERÓN, Eliseo. Semiosis social 2: ideias, momentos, interpretantes. Buenos Aires: Paidós, 2013.

WOLTON, Dominique. Internet, e depois: uma teoria crítica das novas mídias. Porto Alegre: Sulina, 2003.

Published

2019-05-30

How to Cite

Maia, L. R. H. (2019). VOTERS’ POLICY ON THE CANDIDATES’ FACEBOOK PAGES: interactional processes in the 2014 presidential election. Compolítica, 9(1), 29–54. https://doi.org/10.21878/compolitica.2019.9.1.197