Elections and social media: Interaction and participation on Facebook during the campaign for the Brazilian Chamber of Deputies in 2014

Authors

  • Felipe Murta
  • Arthur Ituassu
  • Letícia Capone
  • Luiz Leo PUC-Rio
  • Roberta La Rovere

DOI:

https://doi.org/10.21878/compolitica.2017.7.1.111

Abstract

RESUMO

Esta pesquisa procura analisar o potencial interativo e participativo das páginas de campanha no Facebook de candidatos à Câmara dos Deputados nas eleições de 2014 no Brasil. Para tanto, é objeto específico deste trabalho observar o conteúdo publicado nas fanpages de oito candidatos à reeleição para deputado federal pelo Rio de Janeiro durante os 30 últimos dias de propaganda eleitoral na web, de 1 de setembro a 3 de outubro de 2014. Com base em métodos qualitativos e quantitativos aplicados sobre as 840 publicações coletadas nos oito perfis, ficou claro observar que: a) não parece haver relação entre a incidência de postagens e número de ações de interação alcançadas; b) parece haver relações significativas entre os temas "plataforma de campanha" e "registro de atividades" com o número de compartilhamentos e comentários.

 

ABSTRACT

This research aims to analyze the potential of interaction and participation of citizens with politicians in campaign for the Brazil's Chamber of Deputies in the country's 2014 elections on their official Facebook fanpages. For this, it observed all the posts made by eight candidates for re-election as a federal deputy for Rio de Janeiro during the last 30 days of the campaign. Based on qualitative and quantitative methods applied on 840 publications, collected in 8 different profiles, it was observed that: a) it seems that there is no relationship between the incidence of posts and the number of interactive activities achieved; b) It seems that there is a relation between “campaign platform†and “activity log" posts and the possibility of shares and comments.

Author Biography

Luiz Leo, PUC-Rio

Doutorando em Comunicação Social, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2016). Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Comunicação, Internet e Polí­tica (COMP). Mestre em Relações Internacionais, pelo Instituto de Relações Internacionais do Rio de Janeiro - IRI/PUC-Rio (1995). Graduado em Publicidade (1990). Graduado em Jornalismo (1991). Graduado em Direito (2009). Desde 1996 é professor adjunto da Pontifí­cia Universidade Católica do Rio de Janeiro, no departamento de Comunicação Social. Ministra as disciplinas de Mí­dias Globais e Marketing Esportivo.

Published

2017-06-28

How to Cite

Murta, F., Ituassu, A., Capone, L., Leo, L., & La Rovere, R. (2017). Elections and social media: Interaction and participation on Facebook during the campaign for the Brazilian Chamber of Deputies in 2014. Compolítica, 7(1), 47–72. https://doi.org/10.21878/compolitica.2017.7.1.111

Issue

Section

Artigos